El- og Hybridbiler


Ny klima- og rustbeskyttelse til el- og hybridbiler introduceres hos Autoopretning Vendsyssel

Rustbeskyttelse af el- og hybridbiler skal leve op til særlige krav og betingelser på grund af stærkstrømsforbindelserne. På elbiler er alle stærkstrømskomponenter og -kabler orange, dette er en sikkerhedsforanstaltning, så mekanikere og redningsfolk ikke kommer i kontakt med stærkstrømsforbindelser. Det betyder så også, at den orange farve under ingen omstændigheder må tildækkes eller misfarves. Derfor kan elbiler ikke bare rustbeskyttes med bitumen/oliebaserede produkter som andre biler.

Hidtil har det krævet et omstændeligt afdækningsarbejde at rustbeskytte elbiler, men nu har Autoopretning Vendsyssel ApS som det første værksted i Danmark fået forhandling af et nyudviklet tysk rustbeskyttelsesprodukt, som er voksbaseret og helt gennemsigtigt (glasklart), uden at det går på kompromis med styrken. Ud over at beskytte bilen imod rust er produktet en excellent membran imod fugtindtrængning i elektriske forbindelser, sensorer og elstik.

Elaskon Clear Protect EC hedder den ny voksbehandling, som er udviklet af tyske Elaskon GmbH i samarbejde med Volkswagens elbilsproduktion i Dresden. Produktet hærder i løbet af 12 timer og får efter hærdningen en glasklar overflade, som er tør og yder en stærk beskyttelse imod rust og fugt.

Den danske importør, Bech Nordic A/S, arbejder på at etablere et netværk af godkendte værksteder og har valgt at starte med Autoopretning Vendsyssel ApS, der har mange års erfaring med rustbeskyttelse af biler. Virksomheden har eksisteret i 78 år og drives i dag af tredje generation, søskendeparret Dorthe Nelleberg og Claus Dencker Jørgensen med værksteder i Frederikshavn og Hjørring. Her foretages der rustbeskyttelse af op mod 1500 biler årligt.

Fabrikanten er særdeles kendt for tysk kvalitet og rettighed omhu, derfor har Elaskon GmbH valgt at indkalde biler til en gratis inspektion hvert år og dermed skille sig ud fra den øvrige branche, som blot indkalder til ny behandling hvert andet år uden reelt at følge bilen. Det er derfor heller ikke et spørgsmål om rustbeskyttelsens holdbarhed, som er garanteret til 24 måneder med kørsel på danske veje, men en holdning til, at bilens udvikling skal følges tæt.

En Elaskon-behandling er marginalt dyrere end de traditionelle mærker, muligvis omkring 15%, men det er lidt som at sammenligne en Lada med en Rolls Royce, siger indehaver Dorthe Nelleberg.

Læs mere her

Kontakt os


Denne side er beskyttet af reCAPTCHA og Googles
Privatlivspolitik & Servicevilkår gælder